Wan Ahmad Tarmizi Hj Wan Daud

Wan Ahmad Tarmizi Hj Wan Daud

SEMBELIHAN KORBAN

KATA-KATA ALUAN PENULIS


Assalamualaikum warahmatulllahi wabarakatuh…



Bersyukur saya kehadrat Allah swt.kerana dengan Izin dan InayahNya, saya dapat mempromosikan beberapa artikel dan rencana saya menerusi gcpismtkk.blogspot.com ini. Tahniah juga kepada semua pembaca yang secara sengaja atau tidak melayari blog keramat ini.


Laman web atau blogger adalah laman baru yang bebas daripada kawalan atau selian pihak-pihak yang berkenaan. Penulis juga, dengan kehendak dan niatnya yang tersendiri, boleh secara bebas mengutarakan apa yang difikir dan dikehendakinya. Walaupun begitu reality dan fantasinya, maka penulis akan berusaha mengubah minda pembaca agar dapat mengambil beberapa manafaat…daripada gcpismtkk.blogspot.com ini



Sekian terima kasih.

WAN AHMAD TARMIZI HJ WAN DAUD


20 Oktober 2009



Monday, October 19, 2009

HUBUNGAN STRATEGI HEADCOUNT DALAM PENGAJARAN

HUBUNGAN STRATEGI HEADCOUNT DALAM PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN SERTA PENGUJIAN

3.1 Pengajaran dan Pembelajaran
Pengajaran dan pembelajaran (P&P) adalah satu proses berterusan dalam
menjayakan matlamat pendidikan. Ia perlu dirancang dengan baik dan tersusun.
Pelaksanaan P&P akan menjadi lebih mudah dan bersistematik apabila
mengambilkira tahap pencapaian murid berdasarkan dari analisis headcount.
Sebagai contoh, murid cemerlang, murid sederhana dan murid berprestasi rendah
dalam satu kelas bolehdikumpulkan mengikut tahap pencapaian masing-masing.
Pelaksanaan proses P&P mestilah menggunakan pendekatan yang
bersesuaian dengan tahap keupayaan kognitif kelompok. Murid boleh
dikelompokkan berpandukan kepada keputusan peperiksaan. Pengelompokan ini
dapat memudahkan program pemulihan, pengukuhan dan pengayaan dijalankan.
Semua pihak bertanggungjawab dan memainkan peranan agar proses P&P
dapat dilaksana dengan betul, mantap dan memenuhi keperluan headcount . Pihakpihak yang bertanggungjawab adalah seperti berikut :-


3.1.1 Pentadbir Sekolah (Pengetua/Guru Besar, Penolong Kanan, Guru Kanan
Mata pelajaran)

Pentadbir sekolah merupakan penggerak utama dalam pelaksanaan
headcount. Di antara peranannya bagi memenuhi keperluan headcount ialah:
i. Merancang, merangka, melaksana dan menilai tindakan-tindakan ke arah
mencapai sasaran yang telah ditetapkan dalam Majlid Kurikulum Sekolah.
ii. Memeriksa dan menyemak Rekod Persediaan Mengajar Guru secara
berkala.
iii. Membuat pemantauan P&P, pemeriksaan buku kerja dan buku latihan
murid secara berkala dan terancang.
iv. Membuat pencerapan klinikal untuk membantu guru meningkatkan
kemahiran profesional mereka.
v. Membuat pemantauan rekod headcount secara konsisten dan terancang.
vi. Pengetua atau Guru Besar memastikan perancangan dan pelaksanaan
program kecemerlangan akademik berasaskan data dan analisis
headcount (Rujuk Bab 5: Post-mortem Akademik)
vii. Menyediakan segala keperluan dan sumber untuk P&P.
viii. Merancang program perkembangan staf (kursus / seminar / bengkel /
ceramah).
ix. Memberi penghargaan dan pengiktirafan.
x. Membuat pemantauan pencapaian prestasi murid selepas penilaian dan
peperiksaan
xi. Memimpin, membimbing, dan memotivasikan guru dan murid.
xii. Memberi penerangan dan taklimat tentang headcount kepada ibubapa.

3.1.2 Ketua Panitia Mata Pelajaran.

3.1.2.1 Fungsi Ketua Panitia dalam Jawatankuasa Panitia

i. Memastikan guru menyediakan dan membuat perancangan harian P & P
mengikut Rancangan Pengajaran Tahunan dan Huraian Sukatan
Pelajaran berdasarkan aras yang sepatutnya.
ii. Memastikan guru menyediakan soalan ujian/peperiksaan mengikut Jadual
Spesifikasi Item.
iii. Menyemak dan menyerahkan set soalan ujian / peperiksaan kepada pihak
pentadbiran.
iv. Membuat dan membincangkan analisis ujian / peperiksaan setiap mata
pelajaran mengikut aliran dalam mesyuarat panitia (audit akademik).
v. Memastikan guru mengenalpasti kekuatan dan kelemahan setiap murid
berasaskan analisis item.
vi. Menyelaras penyusunan strategi, perancangan tindakan pemulihan,
pengukuhan dan pengayaan. Contohnya penyediaan modul mengikut
aras pencapaian murid, bimbingan pedagogi, pengajaran mikro dan
seumpamanya.
vii. Mengadakan hubungan kerjasama dua hala sama ada dengan panitia
sekolah, daerah atau negeri lain untuk meningkatkan prestasi seperti
pertukaran soalan, lawatan penanda aras dan perbincangan profesional.
viii. Menyelaras penyediaan bahan-bahan bantu mengajar dan belajar yang
mencukupi seperti buku teks, buku rujukan, carta, bahan multimedia, dan
lain-lain yang bersesuaian mengikut tahap murid.
ix. Menyelaras perancangan dan pelaksanaan program perkembangan staf
mengikut keperluan.

3.1.2.2 Fungsi Ketua Panitia dalam Jawatankuasa Kecil Headcount
Membincangkan sasaran pencapaian murid dan panitia (ETR) dalam J/K kecil
HC untuk diselaraskan di peringkat panitia dan dikemukakan dalam Majlis
Kurikulum Sekolah

3.1.2.3 Fungsi Ketua Panitia dalam Majlis Kurikulum Sekolah
Memberi maklumbalas dan mengemukakan strategi panitia dalam Majlis
Kurikulum Sekolah berdasarkan maklumat headcount

3.1.3 Guru Mata Pelajaran
i. Memahami dan menghayati kandungan Huraian Sukatan Pelajaran mata
pelajaran yang diajar.
ii. Menguasai kandungan mata pelajaran yang diajar.
iii. Membuat persediaan mengajar berdasarkan Sukatan Pelajaran yang
bersesuaian dengan aras keupayaan murid.
iv. Merancang P&P menggunakan pendekatan pedagogi yang bersesuaian.
v. Menyedia dan menggunakan bahan bantu mengajar yang bersesuaian
dengan tajuk dan keupayaan murid.
vi. Menyedia dan menggunakan bahan-bahan multimedia yang bersesuaian.
vii. Menyediakan bahan akses kendiri bagi keperluan pembelajaran murid.
viii. Menjalankan P&P berkesan dalam bilik darjah.
ix. Berinteraksi dengan murid semasa proses P&P bagi membimbing dan
memotivasikan murid.
x. Membuat analisis tentang keupayaan dan tahap perkembangan murid
berprestasi tinggi, sederhana dan rendah.
xi. Menjalankan ujian dan penilaian terhadap keberkesanan P&P secara
formatif atau sumatif.
xii. Membuat refleksi kendiri selepas setiap kali sessi P&P untuk tujuan
penambahbaikan.
xiii. Mengenalpasti pencapaian setiap murid yang diajar mengikut headcount.
xiv. Membincang pencapaian murid sesama guru mata pelajaran berpandukan
prinsip Kumpulan Meningkat Kualiti (KMK).
xv. Mengenalpasti kekuatan dan kelemahan dalam pelaksanaan P&P untuk
dilaporkan dalam mesyuarat panitia.
xvi. Menyediakan pelaporan dan post-mortem terhadap prestasi murid secara
terperinci untuk dibincangkan dalam mesyuarat panitia.(Rujuk Bab 5:
perkara 5.4)
xvii. Melaksana strategi peningkatan prestasi murid yang
ditetapkan.berdasrakan maklumat ‘near-miss’ (Rujuk Bab 5 : perkara 5.5)
xviii. Menjalankan perbincangan klinikal berpandukan headcount.
xix. Menyelesaikan sukatan pelajaran dalam masa yang ditetapkan atau
sebelum ujian / peperiksaan.
xx. Menggunakan sukatan minimum (MAS - minimum adequate syllabus)
bagi kumpulan murid berprestasi rendah.

3.1.4 Guru Darjah / Kelas
i. Memastikan murid-murid memahami dan menghayati headcount sebagai
satu strategi untuk meningkatkan prestasi akademik mereka.
ii. Memastikan maklumat-maklumat headcount dipaparkan di papan
kenyataan kelas.
iii. Mengurus, membimbing dan memastikan murid-murid melengkapkan Graf
Prestasi Diri selepas setiap ujian / peperiksaan.
iv. Membimbing, memberi motivasi, penghargaan dan nasihat kepada muridmurid
berdasarkan analisis Graf Prestasi Diri mereka.
v. Menyediakan pelaporan prestasi murid kepada ibu bapa ( Contoh :
Lampiran 4.2).
vi. Perbincangan bersama ibu bapa semasa Hari terbuka mengenai prestasi
akademik anak-anak mereka berdasarkan pelaporan prestasi dan
dokumen Graf Prestasi Diri,
vii. Menerangkan kepada ibu bapa supaya mereka lebih memahami Graf
viii. Prestasi Diri dan meneliti bersama jurang perbezaan antara OTR dan AR
anak-anak mereka.
ix. Memimpin dan mengurus kelas dari aspek kebersihan, keceriaan dan
keselamatan supaya suasana kelas sentiasa kondusif untuk peperiksaan.
x. Membimbing dan mengawal disiplin murid dari segi kehadiran, kepatuhan
kepada peraturan sekolah dan semangat ingin belajar supaya halangan
halangan kepada pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dapat
dikurangkan.

3.1.5 Guru Bimbingan dan Kaunseling
i. Membantu panitia mata pelajaran mengenalpasti kekuatan dan kelemahan
setiap murid berasaskan analisis item.
ii. Membantu panitia mata pelajaran sebagai urusetia program
perkembangan staf.
iii. Membimbing dan memotivasikan murid untuk memberi pengharapan bagi
mencapai ETR.
iv. Membimbing dan memotivasikan murid mengikut kelompok prestasi tinggi,
sederhana dan rendah berdasarkan kepada analisis yang dibuat oleh guru
mata pelajaran.
v. Menjadi urusetia dalam melaksanakan strategi peningkatan prestasi
murid.
vi. Menjadi urusetia, penceramah atau pembimbing ketika program
pemulihan dan pengayaan murid untuk mencapai ETR.
vii. Membantu pihak pentadbir dalam urusan seperti sesi pertemuan antara
pentadbir dengan murid untuk tujuan memberikan motivasi, peringatan
dan kesedaran.
viii. Membantu pentadbir, ketua bidang atau panitia untuk menghubungi
pegawai-pegawai jemputan untuk program peningkatan akademik murid
atau program peningkatan profesionalisme untuk guru.
ix. Bertemu dan berbincang dengan ibubapa tentang prestasi murid
berdasarkan headcount dan strategi peningkatan prestasi bersama
ibubapa.

3.1.6 Murid
i. Mengenalpasti pencapaian kendiri (TOV).
ii. Mempunyai kemahuan dan berminat meningkatkan pencapaian kendiri.
iii. Menetapkan sasaran (ETR) dan menyediakan Graf Prestasi Diri
iv. Merancang peningkatan diri dengan bantuan guru.
v. Sentiasa membuat perbincangan dengan guru untuk meningkatkan
prestasi murid agar mencapai sasaran yang ditetapkan.
vi. Mengikuti program-program yang dilaksanakan oleh pihak sekolah.

3.2 Pengujian Dan Pengukuran
Pengujian dan pengukuran adalah satu kaedah bagi membolehkan pihak
sekolah membuat penilaian terhadap pencapaian murid serta keberkesanan P&P
dan program-program yang dijalankan di sekolah selari dengan keperluan
headcount. Menurut R.M Gange (The Conditions Of Learning), pengujian ialah satu
cara yang sistematik untuk mengukur perubahan tingkah laku seseorang individu. Di
dalam sesebuah kelas, pengujian ini digunakan untuk mengukur perubahan tingkah
laku berkaitan dengan aktiviti P&P. Ia merupakan kaedah pengukuran dengan tujuan
mendapat maklumat tentang pencapaian murid-murid dalam pelbagai bidang
kognitif, psikomotor dan afektif.
Pengukuran ialah suatu proses yang digunakan untuk menentukan nilai
kuantitatif sesuatu benda, perkara, atau keadaan. Nilai kuantitatif ini biasanya
dinyatakan dalam sesuatu unit angka yang tetap dengan menggunakan alat
pengukuran yang berkaitan. Pengujian dan pengukuran dapat memberi pihak
sekolah suatu indikator pencapaian sama ada dalam bentuk kualitatif dan kuantitatif
untuk dianalisis. Dapatan dari analisis ini membantu sekolah membuat sesuatu
keputusan dalam merancang program-program dan tindakan penambahbaikan.
51

3.2.1 Proses Pengujian Dan Pengukuran Bagi Memenuhi Keperluan
Headcount
Proses pengujian dan pengukuran yang dijalankan dalam proses P&P
haruslah menepati sasaran murid serta tahap pencapaian murid. Dalam
menyediakan instrumen pengujian dan pengukuran hendaklah mempunyai aras
rendah, sederhana dan tinggi. Contohnya 40% soalan aras rendah, 40% soalan
aras sederhana dan 20% soalan aras tinggi. Ini dapat membantu murid mencapai
potensi sebenar mereka dan mendorong mereka untuk mencapai tahap yang lebih
tinggi ( mencapai OTR dan seterusnya ETR ).
Setelah guru menjalankan siri P&P dalam bilik darjah, guru akan membuat
penilaian dalam bentuk ujian formatif. Seterusnya pihak sekolah menjalankan
penilaian dalam bentuk ujian sumatif. Proses-proses dalam menjalankan ujian
sumatif boleh dibahagikan kepada tiga peringkat iaitu sebelum, semasa dan
selepas pengujian.

3.2.1.1 Sebelum Pengujian:
i. Mesyuarat peringkat panitia membincangkan panduan-panduan membina
soalan dan tajuk-tajuk yang perlu diuji agar peperiksaan berjalan lancar.
ii. Guru-guru membina soalan mengikut Jadual Spesifikasi Item (JSI) dan
aras kognitif Taksonomi Bloom yang telah disediakan berdasarkan
sukatan pelajaran.
iii. Murid-murid dan ibu bapa diberikan surat makluman serta jadual
peperiksaan sebelum peperiksaan dijalankan.
iv. Guru Kanan Mata Pelajaran dan Ketua Panitia menyemak kertas soalan
untuk kawalan mutu.
v. Soalan yang telah siap dicetak disimpan di bilik khas / bilik peperiksaan
yang selamat.
vi. Guru-guru diingatkan agar menjaga kerahsiaan soalan.
vii. Memastikan tempat peperiksaan berada dalam keadaan kondusif.

3.2.1.2 Semasa Pengujian:
i. Murid-murid menduduki peperiksaan.
ii. Guru-guru memberi taklimat mengenai peperiksaan.
iii. Guru-guru bertanggungjawab memastikan peperiksaan berjalan lancar.

3.2.1.3 Selepas Pengujian:
i. Guru pengawas peperiksaan mengumpul dan menyerahkan skrip jawapan
kepada guru mata pelajaran.
ii. Guru mata pelajaran memeriksa kertas jawapan mengikut skema.
iii. Guru yang memeriksa kertas jawapan menyerahkan markah kepada guru
kelas.
iv. Markah dimasukkan ke dalam aplikasi SAP HC oleh guru kelas atau guru
mata pelajaran.
v. Slip keputusan yang telah siap diserah kepada murid dan ibu bapa
(Lampiran 3.1 dan 3.2).
vi. Post-mortem dijalankan di peringkat panitia berdasarkan analisis yang
disediakan.
vii. Majlis Kurikulum Sekolah berbincang dan mengambil tindakan bagi
mengatasi masalah berbangkit.

Guru Cemerlang Menumpang


Begitulah indah dan gah bunyinya. Dalam banyak-banyak guru yang mencurah bakti mendidik anak bangsa tak kira dimana, wujud segelintir/ sekelumit guru yang digelarkan "Guru Cemerlang".
Siapakah sebenarnya Guru Cemerlang (GC) ini? Adakah kewujudan GC di persada perguruan negara telah memartabatkan profesion keguruan? Apakah sebelum ini warga guru yang ratusan ribu itu belum cukup dan layak untuk digelar GC? Adakah dengan pelantikan beberapa kerat mereka ini telah benar-benar menyumbang ke arah mencemerlangkan pendidikan negara? Ataua adakah kewujudan mereka ini sebenarnya merampas hak dan maruah warga guru lain.

Dengan proses pelantikan yang menyangsikan, perbezaan gaji dan keistimewaan yang diterima telah mewujudkan kasta-kasta yang telah sekian banyak. Apakah guru-guru biasa yang berpenat lelah, GC yang menumpang nama?

Dalam kalangan guru, banyak rasa tidak puas hati bermain di minda. Bayangkan...... yang muda, masih mentah dalam dunia ... tup... tup, dilantik GC, Yang tua, berpengalaman dan berkelayakan masih kekal menjadi guru biasa .....

OBJEKTIF KENAIKAN PANGKAT GURU CEMERLANG


“Guru Cemerlang ialah guru yang mempunyai pengetahuan, kemahiran, dan kepakaran yang tinggi dalam mata pelajaran khususnya dalam bidang pengajaran dan pembelajaran. Guru Cemerlang juga sentiasa berdedikasi dan bermotivasi dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang cemerlang secara berterusan.” - Buku Terma Rujukan konsep Guru Cemerlang

Pengetua, Penolong Pengetua, Guru Besar dan Pegawai Pendidikan.
Jawatan-jawatan yang dinyatakan tadi merupakan antara jawatan yang tertinggi dalam bidang perguruan. Kenaikan pangkat dalam bidang perguruan cenderung untuk menjauhkan guru daripada melibatkan diri dalam pengajaran di bilik darjah.

Secara tidak langsung, bidang perguruan kehilangan guru-guru yang pakar dan berdedikasi dalam bidang masing-masing apabila mereka dinaikkan pangkat.

Menyedari hakikat tersebut, kenaikan pangkat Guru Cemerlang diperkenalkan mulai 1993 sebagai peluang kenaikan pangkat yang lebih baik bagi guru gemilang yang tidak meninggalkan bilik darjah.

Objektif kenaikan pangkat Guru Cemerlang

* Memberi pengiktirafan kepada guru yang cemerlang dalam mata pelajaran atau bidang pengkhususan masing-masing.
* Meningkatkan pencapaian kualiti pengajaran dan pembelajaran (P&P).
* Menjadikan Guru Cemerlang role model kepada guru lain.
* Meningkatkan motivasi guru.
* Meningkatkan kecemerlangan sekolah dengan berkongsi pengalaman dan kemahiran Guru Cemerlang.
* Memperluaskan peluang kenaikan pangkat dalam perkhidmatan pelajaran.
* Membolehkan guru dinaikkan pangkat tanpa perlu meninggalkan tugas mengajar atau bertukar ke jawatan pentadbiran.
* Menyediakan peluang untuk guru naik pangkat ke gred yang lebih tinggi secara laluan laju (fast track), khas Untuk Penyandang (KUP).

FAIL MEJA

Fail Meja merupakan satu-satu rujukan untuk individu di peringkat jawatan. Ia dirangka berasaskan tugas dan tanggungjawab seseorang guru. Ia juga mengandungi maklumat atau panduan untuk menjalankan tugas bagi satu-satu jawatan. Kandungannya merangkumi 14 perkara utama, iaitu:

1) Objektif Jabatan atau Pejabat, sama seperti dengan Manual Prosedur Kerja.

2) Objektif Bahagian atau Unit dalam Jabatan/Pejabat.

3) Carta Organisasi Jabatan/Pejabat, sama seperti dengan MPK.

4) Carta Organisasi Bahagian/Unit: Menjelaskan kedudukan setiap anggota dan tugas masing-masing.

5) Senarai tugas/kuasa dan hubungan pegawai dengan pegawai-pegawai yang lain.

6) Peraturan-peraturan pentadbiran untuk setiap aktiviti/tugas.

7) Proses kerja untuk aktiviti yang berkaitan dengan pegawai.

8.) Carta Aliran Kerja menjelaskan tindakan-tindakan secara sistematik.

9) Senarai semak berbentuk soalan, rangkai kata atau pernyataan peringatan untuk menyemak tindakan-tindakan yang diambil.

10) Borang yang berkaitan dengan tugas pegawai dan panduan menggunakannya.

11) Senarai undang-undang dan peraturan untuk dirujukan supaya tindakan yang diambil adalah betul dan tepat.

12) Senarai Jawatankuasa ang dianggotai oleh pegawai yang berkenaan.

13) Norma kerja yang menjelaskan tahap prestasi dengan harapan dicapai serta berfungsi sebagai asas menilai pencapaian produktiviti.

14) Senarai Tugas Harian dengan tujuan mengingat aktiviti-aktiviti yang perlu dirancang dan dilaksanakan mengikut jadual.

PROGRAM PENAMBAHAN CALON GURU CEMERLANG

PROGRAM PENAMBAHAN CALON GURU CEMERLANG

Dalam usaha memartabatkan profesion keguruan, gagasan Guru Cemerlang (GC) telah diperkenalkan pada tahun 1993. Jawatan GC merupakan suatu bentuk insentif kepada guru yang telah berkhidmat dengan cemerlang dalam bidang mata pelajaran masing-masing.Guru Cemerlang telah mula diperkenalkan pada tahun 1994 berasaskan memorandum Kementerian Pendidikan Malaysia kepada Kabinet bertajuk “Sistem Kenaikan Pangkat Dalam Perkhidmatan Pendidikan – Cadangan Ke Arah Meningkatkan Kualiti Perkhidmatan Pendidikan Dan Menghasilkan Guru Yang Cemerlang” (April 1993).tahun 1994, sistem kenaikan pangkat dalam Perhidmatan Pendidikan hanya berasaskan satu model sahaja. Seseorang yang dinaikkan pangkat dari DG41 (guru siswazah) ke DG48 misalnya, akan menjawat jawatan baru seperti Pengetua atau Pegawai Pendidikan Daerah. Ia akan menjalankan tugas-tugas pentadbiran dan meninggalkan tugas-tugas lama sebagai guru dan pendidik. Dengan kata lain apabila seseorang guru itu dinaikkan pangkat, ia akan keluar dari tugas perguruan ataupun “moving up is moving out”.

Kenaikan pangkat dalam Perkhidmatan Pendidikan sebagai satu perkhidmatan profesional tidak semestinya berlandaskan satu model sahaja. Dalam perkhidmatan profesional kenaikan pangkat harus juga memberi pertimbangan kepada perkembangan profesion itu sendiri. Pegawai harus diberi laluan untuk boleh meningkatkan kerjaya dalam profesion berkenaan tanpa meninggalkannya – “moving up need not necessarily be moving out”.Peluang untuk naik pangkat dalam jawatan yang sama akan dapat mempertingkatkan kualiti profession. Apabila guru-guru dinaikkan pangkat dalam jawatan yang sama dan terus mengajar, kebolehan dan kepakarannya dalam bidang pendidikan akan terus dapat dimanfaatkan. Sebaliknya apabila guru-guru yang baik dan cermerlang dari aspek di kelas dinaikkan pangkat ke jawatan “pentadbir” dan tidak lagi mengajar, kualiti pendidikan akan terjejas. Dengan kata lain “Education loses when promotion begins".

I am looking For a Teacher

I am looking For a Teacher
I am looking for a teacher
Who is beautiful inside
Honest with the students
Giving them a sense of pride

I am looking for a teacher
With a healthy self esteem
Who clearly states the rules
And doesn’t have to scream

I am looking for a teacher
Who creatively prepares
But Whose first priority
Is to convey that she cares

I am looking for a teacher
Who is interested, not aloof
Who treat her students with respect
Even when they goof

I am looking for a teacher
Who knows how to laugh and smile
Who enjoys what she’s doing
And goes the extra miles

I am looking for a teacher
Who believes all students can learn
Who praises their efforts and talents
They give their best return

I am looking for a teacher
Who communicates with parents well
Gently and carefully selecting words
When there’s problem to tell

I am looking for a teacher
Who will fill a child with desire
To love to learn more every day
With curiosity that won’t tire

I am looking for a teacher
Who encourages children to have a dream
To work at solving problems
Building their self esteem
There are some teachers out there
The kind I am looking for
For their student’s success
They have opened the door.